Till startsidan Till alternativ vid sidans slut Till sidans början

Två anföranden med ljudfiler

Här är två anföranden från interpellationsdebatter i riksdagen. De kommer från ett statsråd respektive en ledamot med utländsk bakgrund. Båda anföranden är starkt talspråkliga, där talarna letar efter ord, och kräver rätt mycket redigering.

Skillnader mellan anföranden kan visas och döljas genom en knapp.

Anförande 1

Struket | Tillagt | Ändrat | Ändrat i form | Flyttat | Flyttat och ändrat | Flyttat och ändrat i form

  2 minut och 32 sekunder

Det är en utmaning att med så få ändringar som möjligt göra ett starkt talspråkligt anförande läsbart i skrift. Flytt av ord är ett effektivt verktyg. Det behövs en hel del strykningar, men antalet ändringar och tillägg är förhållandevis litet här.

Orden inom parentes är svåra att uppfatta, särskilt eftersom talaren har talat fort: genomsnittligt 338 stavelser per minut eller 204 ord per minut, vilket blir 3,4 ord per sekund.

Ordagrant

Redigerat

Fru talman! Jag tror att äh … debattörerna här missförstår vad det betyder att ge ett uppdrag till Skolverket. Alltså uppdrag till Skolverket (att) ta upp entreprenöriellt lärande eller någonting annat det ger vi ju i regel därför vi vi tror att skolväsendet uppmärksammar inte de här frågorna. Det ni pratar om nu det är ju en av huvuduppgifterna för skolväsendet som man gör varje dag. Skolväsendet i Sverige har 215 miljarder kronor. Det är ju en av huvuduppgifterna de här ämnena vi talar om nu. Det gör att … Hillevi Larsson hade räknat ut var det 33 gånger nämns det i den läroplan som jag har skrivit nu ordet hållbar utveckling. Hur många gånger det nämns s… säger inte allting. Men det är klart det är oerhört tungt framlyft. Det är flera ämnen där det i kursplanerna är detta oerhört centralt numera. Geografi biologi fysik kemi det är ju en lång rad … och flera ämnen utöver det också samhällskunskap det är ju flera ämnen som det här är centralt innehåll. Det hjälper inte ge några tusen eller någon miljon till Skolverket (och) tro att det skulle förändra sig. Detta är ju en av skolans huvuduppgifter och de gör det varje dag och ni hänger upp er på (ert) … att det skulle vara ytterligare ett av hundra småuppdrag till Skolverket tro att det skulle förändra något. Det gör det ju inte. Det är inte det det handlar om. Detta är … men … detta är ju så att säga en av mänsklighetens stora överlevnadsfrågor. Det är ju he… och i läroplanen den kunskap vi har fått och Lena Sommestad som miljöminister gjorde ett jobb kring detta och det har även … v… v… v… ja andra miljöministrar i olika regeringar gjort och olika regeringar har gjort detta. Det är ju … Det är ju upplyft till en av de största frågorna. Så jag menar … det äh … det tror … nu ni hänger upp er på något att det skulle vara ytterligare ett uppdrag någonstans till Skolverket för någon miljon (och) tro att det skulle ändra något. Detta är ju det man jobbar med varje dag och alla som har barn i svensk skola vet ju. Detta är ju ständigt återkommande teman i mängder av arbetsuppgifter de håller på med. Det … äh … Jag delar helt ert engagemang och er uppfattning (att) detta är viktigt. Men äh … detta är en … detta är … detta är bland de huvuduppgifter som skolan håller på med varje dag i Sverige runt omkring i Sverige. Inte att … inte ytterligare några byråkrater på Skolverket det är liksom inte det som är lösningen utan det är ju … det är ju detta att … och när vi säger lärarfortbildning ja men ursäkta på eran tid lades ju lärarfortbildningen ned. Det är ju nu vi har lärarfortbildning. Lärarlyftet startade vi. Någon miljard varje år lägger vi ned. Kurserna i NO som ofta har just den här inriktningen är ju bland de största kurserna som finns. Det avskaffades på eran tid när ni satt i regering. Det är vi som har infört den. Så att det … äh … Påstå inte att inte skolan jobbar med hållbar utveckling för det gör man varje dag. Intresset är jättestort och lärarna är intresserade av att fortbilda sig vidare och lära sig mer och det sker genom de satsningar vi nu gör.

Fru talman! Jag tror att äh … debattörerna här missförstår vad det betyder att ge ett uppdrag till Skolverket. Alltså uppdrag till Skolverket (att) ta upp entreprenöriellt lärande eller någonting annat det ger vi ju i regel därför vi vi tror att skolväsendet uppmärksammar inte de här frågorna. Det ni pratar om nu det är ju en av huvuduppgifterna för skolväsendet som man gör varje dag. Skolväsendet i Sverige har 215 miljarder kronor. Det är ju en av huvuduppgifterna de här ämnena vi talar om nu. Det gör att … Hillevi Larsson hade räknat ut var det 33 gånger nämns det i den läroplan som jag har skrivit nu ordet hållbar utveckling. Hur många gånger det nämns s… säger inte allting. Men det är klart det är oerhört tungt framlyft. Det är flera ämnen där det i kursplanerna så är detta oerhört centralt numera. Geografi biologi fysik kemi det är ju en lång rad … och flera ämnen utöver det också samhällskunskap det är ju flera ämnen som det här är centralt innehåll. Det hjälper inte ge några tusen eller någon miljon till Skolverket (och) tro att det skulle förändra sig. Detta är ju en av skolans huvuduppgifter och de gör det varje dag och ni hänger upp er på (ert) … att det skulle vara ytterligare ett av hundra småuppdrag till Skolverket tro att det skulle förändra något. Det gör det ju inte. Det är inte det det handlar om. Detta är … men … detta är ju så att säga en av mänsklighetens stora överlevnadsfrågor. Det är ju he… och i läroplanen den kunskap vi har fått och Lena Sommestad som miljöminister gjorde ett jobb kring detta och det har även … v… v… v… ja andra miljöministrar i olika regeringar gjort och olika regeringar har gjort detta. Det är ju … Det är ju upplyft till en av de största frågorna. Så jag menar … det äh … det tror … nu … ni hänger upp er på något att det skulle vara ytterligare ett uppdrag någonstans till Skolverket för någon miljon (och) tro att det skulle ändra något. Detta är ju det man jobbar med varje dag och alla som har barn i svensk skola vet ju. Detta är ju ständigt återkommande teman i mängder av arbetsuppgifter de håller på med. Det … äh … Jag delar helt ert engagemang och er uppfattning (att) detta är viktigt. Men äh … detta är en … detta är … detta är bland de huvuduppgifter som skolan håller på med varje dag i Sverige runt omkring i Sverige. Inte att … inte ytterligare några byråkrater på Skolverket det är liksom inte det som är lösningen utan det är ju … det är ju detta att … och när vi säger lärarfortbildning ja men ursäkta på eran tid lades ju lärarfortbildningen ned. Det är ju nu vi har lärarfortbildning. Lärarlyftet startade vi. Någon miljard varje år lägger vi ned. Kurserna i NO som ofta har just den här inriktningen är ju bland de största kurserna som finns. Det avskaffades på eran tid när ni satt i regering. Det är vi som har infört den. Så att det … äh … Påstå inte att inte skolan jobbar med hållbar utveckling för det gör man varje dag. Intresset är jättestort och lärarna är intresserade av att fortbilda sig vidare och lära sig mer och det sker genom de satsningar vi nu gör.

Fru talman! Jag tror att debattörerna här missförstår vad det betyder att ge ett uppdrag till Skolverket. Uppdrag till Skolverket att ta upp entreprenöriellt lärande eller något annat ger vi i regel därför att vi tror att skolväsendet inte uppmärksammar de frågorna. Men det ni pratar om nu är en av huvuduppgifterna för skolväsendet som man utför varje dag. Skolväsendet i Sverige har 215 miljarder kronor. En av huvuduppgifterna är de ämnen vi talar om nu.

Hillevi Larsson hade räknat ut att termen hållbar utveckling nämns 33 gånger i den läroplan som jag har skrivit. Hur många gånger det nämns säger inte allt, men det är klart att det är framlyft oerhört tungt. I flera ämnen är detta numera oerhört centralt i kursplanerna. Det gäller geografi, biologi, fysik, kemi och en lång rad andra ämnen utöver det, som samhällskunskap. Det är i flera ämnen som detta är ett centralt innehåll.

Det hjälper inte att ge några tusen eller någon miljon till Skolverket och tro att det skulle förändra något. Detta är en av skolans huvuduppgifter, något man gör i skolan varje dag. hänger ni upp er på att det skulle vara ytterligare ett av hundra småuppdrag till Skolverket och tror att det skulle förändra något. Men det gör det inte det handlar inte om det.

Detta är så att säga en av mänsklighetens stora överlevnadsfrågor. Det kan man se i läroplanen och den kunskap som vi har fått. Lena Sommestad gjorde som miljöminister ett jobb kring detta, och det har även andra miljöministrar och olika regeringar gjort. Detta är upplyft till en av de största frågorna.

Nu hänger ni upp er på att det skulle vara ytterligare ett uppdrag till Skolverket för någon miljon och tror att det skulle ändra något. Men detta är ju något man jobbar med varje dag – det vet alla som har barn i svensk skola. Detta är ständigt återkommande teman i mängder av arbetsuppgifter de håller på med.

Jag delar helt ert engagemang och er uppfattning att detta är viktigt. Men detta finns bland de huvuduppgifter som skolan håller på med varje dag runt omkring i Sverige. Några byråkrater ytterligare på Skolverket är liksom inte lösningen.

Beträffande lärarfortbildningen: Ursäkta, mener tid lades lärarfortbildningen ned. Det är nu vi har lärarfortbildning. Lärarlyftet startade vi, och någon miljard varje år lägger vi ned. Kurserna i NO, som ofta har just den här inriktningen, är bland de största kurser som finns. Det avskaffades på er tid, när ni satt i regeringen, och det är vi som har infört det.

Påstå inte att skolan inte jobbar med hållbar utveckling, för det gör man varje dag! Intresset är jättestort och lärarna är intresserade av att fortbilda sig vidare och lära sig mer, och det sker genom de satsningar vi nu gör.

Fru talman! Jag tror att debattörerna här missförstår vad det betyder att ge ett uppdrag till Skolverket. Uppdrag till Skolverket att ta upp entreprenöriellt lärande eller något annat ger vi i regel därför att vi tror att skolväsendet inte uppmärksammar de frågorna. Men det ni pratar om nu är en av huvuduppgifterna för skolväsendet som man utför varje dag. Skolväsendet i Sverige har 215 miljarder kronor. En av huvuduppgifterna är de ämnen vi talar om nu.

Hillevi Larsson hade räknat ut att termen ”hållbar utveckling” nämns 33 gånger i den läroplan som jag har skrivit. Hur många gånger det nämns säger inte allt, men det är klart att det är framlyft oerhört tungt. I flera ämnen är detta numera oerhört centralt i kursplanerna. Det gäller geografi, biologi, fysik, kemi och en lång rad andra ämnen utöver det, som samhällskunskap. Det är i flera ämnen som detta är ett centralt innehåll.

Det hjälper inte att ge några tusen eller någon miljon till Skolverket och tro att det skulle förändra något. Detta är en av skolans huvuduppgifter, något man gör i skolan varje dag. Då hänger ni upp er på att det skulle vara ytterligare ett av hundra småuppdrag till Skolverket och tror att det skulle förändra något. Men det gör det inte – det handlar inte om det.

Detta är så att säga en av mänsklighetens stora överlevnadsfrågor. Det kan man se i läroplanen och den kunskap som vi har fått. Lena Sommestad gjorde som miljöminister ett jobb kring detta, och det har även andra miljöministrar och olika regeringar gjort. Detta är upplyft till en av de största frågorna.

Nu hänger ni upp er på att det skulle vara ytterligare ett uppdrag till Skolverket för någon miljon och tror att det skulle ändra något. Men detta är ju något man jobbar med varje dag – det vet alla som har barn i svensk skola. Detta är ständigt återkommande teman i mängder av arbetsuppgifter de håller på med.

Jag delar helt ert engagemang och er uppfattning att detta är viktigt. Men detta finns bland de huvuduppgifter som skolan håller på med varje dag runt omkring i Sverige. Några byråkrater ytterligare på Skolverket är liksom inte lösningen.

Beträffande lärarfortbildningen: Ursäkta, men på er tid lades lärarfortbildningen ned. Det är nu vi har lärarfortbildning. Lärarlyftet startade vi, och någon miljard varje år lägger vi ned. Kurserna i NO, som ofta har just den här inriktningen, är bland de största kurser som finns. Det avskaffades på er tid, när ni satt i regeringen, och det är vi som har infört det.

Påstå inte att skolan inte jobbar med hållbar utveckling, för det gör man varje dag! Intresset är jättestort och lärarna är intresserade av att fortbilda sig vidare och lära sig mer, och det sker genom de satsningar vi nu gör.

Anförande 2

Struket | Tillagt | Ändrat | Ändrat i form | Flyttat | Flyttat och ändrat | Flyttat och ändrat i form

  1 minut och 53 sekunder

Ordagrant

Redigerat

Nu har ju utbildningsministern dragit in 20 000 platser på två år nu äh vilket innebär förstås 50 miljoner för det lilla universitetet Mittuniversitetet som inte är så stor äh men det finns ju större universitet som inte behöver spara så den fördelningen som har gjort är ju att man har ju äh äh att man tycker inte om de äh un… mindre universiteten man tycker inte om att det ska finnas utbildning för bland annat närheten till högskoleutbildning till till för dem till exempel äh ungdomar från Ådalen och då handlar det inte att förstås att alla ska ju söka sig till Mittuniversitetet utan utbildning som finns i Härnösand utan närheten till en un… un… universitet. Det är så så att om man s… om man är i bor i till exempel i i Kiruna är det Luleå universitetet äh som är avgörande för att kunna alltså närheten till till universitetet som är j… a… a… avgörande öh öh öh öh för att kunna söka sig öh vidare till till högskoleutbildning närheten till till en utbildning. Och här har man ju äh beslutat nu att en tyvärr en hundrasjuttioårig historia av av av tradition av att utbilda lärare att äh ja stänga klappa igen och och flytta från Härnösand. Och det är ju det är ju något som i högsta grad ministern ansvarar genom att minska resurser till universiteten och äh att inte prata om högskolor som ännu mindre äh äh har värde i i den här politiken som äh minister äh bedriver.

Nu har ju utbildningsministern dragit in 20 000 platser på två år nu äh vilket innebär förstås 50 miljoner för det lilla universitetet Mittuniversitetet som inte är så stor äh men det finns ju större universitet som inte behöver spara så den fördelningen som har gjort är ju att man har ju äh äh att man tycker inte om de äh un… mindre universiteten man tycker inte om att det ska finnas utbildning för bland annat närheten till högskoleutbildning till till för dem till exempel äh ungdomar från Ådalen och då handlar det inte att förstås att alla ska ju söka sig till Mittuniversitetet utan utbildning som finns i Härnösand utan närheten till en un… un… universitet. Det är så så att om man s… om man är i bor i till exempel i i Kiruna då är det Luleå universitetet äh som är avgörande för att kunna alltså närheten till till universitetet som är j… a… a… avgörande öh öh öh öh för att kunna söka sig öh vidare till till högskoleutbildning närheten till till en utbildning. Och här har man ju äh beslutat nu att en tyvärr en hundrasjuttioårig historia av av av tradition av att utbilda lärare att äh ja stänga klappa igen och och flytta från Härnösand. Och det är ju det är ju något som i högsta grad ministern ansvarar genom att minska resurser till universiteten och äh att inte prata om högskolor som ännu mindre äh äh har värde i i den här politiken som äh minister äh bedriver.

Utbildningsministern har dragit in 20 000 platser på två år. Det innebär 50 miljoner kronor för det lilla Mittuniversitetet, som inte är så stort. Det finns större universitet som inte behöver spara, så den fördelning som har gjorts innebär att man inte tycker om de mindre universiteten. Man tycker inte att det ska finnas närhet till högskoleutbildning för till exempel ungdomar från Ådalen. Då handlar det förstås inte om att alla ska söka sig till den utbildning som finns i Härnösand, utan det handlar om närheten till ett universitet. Om man bor i till exempel Kiruna är det närheten till Luleå universitet som är avgörande för att kunna söka sig vidare till högskoleutbildning. Det handlar om närheten till en utbildning.

Här har man tyvärr beslutat att en 170-årig tradition av att utbilda lärare ska klappa igen och flytta från Härnösand. Det är något som ministern i högsta grad ansvarar för genom att minska resurserna till universiteten, för att inte prata om högskolorna, som har ännu mindre värde i den politik som utbildningsministern bedriver.

Utbildningsministern har dragit in 20 000 platser på två år. Det innebär 50 miljoner kronor för det lilla Mittuniversitetet, som inte är så stort. Det finns större universitet som inte behöver spara, så den fördelning som har gjorts innebär att man inte tycker om de mindre universiteten. Man tycker inte att det ska finnas närhet till högskoleutbildning för till exempel ungdomar från Ådalen. Då handlar det förstås inte om att alla ska söka sig till den utbildning som finns i Härnösand, utan det handlar om närheten till ett universitet. Om man bor i till exempel Kiruna är det närheten till Luleå universitet som är avgörande för att kunna söka sig vidare till högskoleutbildning. Det handlar om närheten till en utbildning.

Här har man tyvärr beslutat att en 170-årig tradition av att utbilda lärare ska klappa igen och flytta från Härnösand. Det är något som ministern i högsta grad ansvarar för genom att minska resurserna till universiteten, för att inte prata om högskolorna, som har ännu mindre värde i den politik som utbildningsministern bedriver.

Läs mer

  • Tillbaka till sidan för redigeringsexempel
  • Start | Tal, skrift och redigering | Redigeringsexempel | Debattstenografering | Kontakt | Om cookies | Sajtkarta